Apakah ICT?
Istilah
teknologi maklumat dan komunikasi, atau Information and Communication
Technology (ICT) merujuk kepada berbagai bentuk teknologi yang digunakan untuk
membina, memancar, menyebar, menyimpan, dan berkongsi atau bertukar-tukar
maklumat (Noraini Idris dan Shuki Osman, 2009: 273). Pada masa dahulu,
teknologi merangkumi alatan seperti radio, televisyen, video, telefon, dan
komputer. Kini, peralatan ICT bertambah maju dengan adanya kabel optik,
satelit, telefon mudah alih, jaringan internet serta peralatan tele-konferens
dan video-konferens (UNESCO, 2008). Peralatan ICT berjaya meningkatkan
keupayaan dan m,emudahkan maklumat dalam hampir semua sektor terutamanya dalam
bidang pendidikan.
Penggunaan
ICT sangat bermanfaat dan bermakna dalam bidang pendidikan atau dengan kata
lain dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP). Sejak dahulu lagi radio dan
televisyen te;ah menjadi alat penyampai pendidikan secara terus kepada murid
dan juga masayarakat. Kini, selain daripada membaca, guru dan murid juga dapat
menerima maklumat dengan menonton televisyen serta video menerusi Internet.
Kemajuan ICT secara amnyatelah membolehkan suara, teks, dan imej bertukat
menerusi Internet.
Integrasi ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Secara umumnya, “integrasi” bermaksud penyatuan beberapa bahagian yang berlainan untuk membentuk penyatuan beberapa bahagian yang berlainan untuk membentuk perkara yang baharu. Oleh itu, Pengintegrasian ICT dalam PdP dapat dikatakan sebagai penggunaan alat-alat komputer bagi tujuan pengajaran. Menurut Sulaiman Md. Yassin, Mohd Salleh Lebar dan Azlina Abu Bakar, 2002: 29), teknologi dalam pendidikan merupakan penggunaan media dalam pengajaran yang membawa maksud peralatan atau perkakasan dan bahan (perisian) media yang telah dikenal pasti, dibina, dan dipinda untuk menyokong atau mengendalikan sendiri proses pengajaran dan pembelajaran.
Pengintegrasian
ICT melibatkan penggunaan alat komputer seperti komputer riba atau komputer
meja, telefon pintar serta pelbagai perisian termasuklah Internet dengan
strategi pengajaran untuk meningkatkan pembelajaran murid. Pengintegrasian
teknologi ke dalam kurikulum dan pengajaran dengan jayanya menuntut para guru
untuk menggabungkan perisian dan perkakasan komputer dengan setiap subjek ang
berkaitan untuk meningkatkan tahap pembelajaran. Pelaksanaan proses integrasi
teknologi dan pendidikan dalam kalangan guru bukannya suatu perkara yang mudah
. Teknologi sahaja tidak dapat meningkatkan tahap pembelajaran murid kerana
fungsi teknologi hanyalah sebagai alat bantu mengajar. Peralatan komputer boleh
disediakan, dan latihan menggunakan peralatan juga boleh diberikan, namun ciri
paling penting ialah faktor dalaman manusia. Guru hanya akan mampu menggunakan
dan mengaplikasikan penggunaan teknologi dalam pengajaran melaluipengalaman harian
dalam kelas., yang mengajaranya menggunakan teknologi tertentu pada masa sesuai
bagi meningkatkan pembelajaran. Oleh yang demikian, para guru masa kini
hendaklah mempunyai kemahiran yang tinggi dalam penggunaan ICT supaya dapat
mewujudkan suasana PdP yang seronok dan aktif.
No comments:
Post a Comment