Kepentingan Kepada Guru
Pendahuluan
Penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP)
banyak memberi manfaat kepada guru dan juga murid-murid khususnya yang di
sekolah menengah. Teknologi pendidikan merupakan aplikasi media, sistem,
pendekatan dan teknik-teknik ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran
yang berkesan. Berdasarkan pelbagai kelebihannya, teknologi pendidikan mampu
memainkan peranan yang penting bagi mencapai objektif ini. Antara peranan dan
kepentingan teknologi pendidikan yang dapat meningkatkan proses pengajaran guru
adalah seperti berikut:
i. Meningkatkan kecekapan dan keberkesanan hasil pengajaran.
i. Meningkatkan kecekapan dan keberkesanan hasil pengajaran.
Penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan kecekapan dan keberkesanan hasil pembelajaran. Hal ini kerana guru dapat membuat persiapan dan bersedia dengan lebih awal dalam menjalankan proses PdP. Melalui cara ini guru dapat mencari maklumat-maklumat berkenaan dengan pengajaran dengan lebih baik seterusnya dapat menyampaikan kepada murid secara berkesan. Melalui penggunaan alat ICT sebagai alat bantu mengajar, proses PdP akan menjadi lebih menarik dan berkesan. Contohnya menggunakan alat seperti powepoint, flash, video, visual dan mereka hanya perlu mengaplikasikan alatan tersebut ke dalam proses PdP. Melalui cara ini proses PdP dapat dijalankan dengan gambaran dan persembahan menarik serta mudah untuk difahami.
ii.
Pencarian maklumat dengan tepat dan cepat.
Melalui penggunaan alat ICT guru dapat menerangkan kepada pelajar
dengan lebih terperinci serta mendalam mengenai sesuatu subjek. Contohnya
penggunaan internet sebagai alat untuk mendapatkan maklumat-maklumat terkini
mengenai dunia pendidikan. Kemahiran menggunakan internet membolehkan guru dan murid
mendapatkan maklumat dan pengetahuan yang terkini dengan lebih cepat serta
efisen tanpa perlu menunggu masa yang lama seterusnya dapat di gunakan dalam
aktiviti pembelajaran. Melalui cara ini kualiti pengajaran dan pembelajaran
akan lebih berkesan kerana maklumat-maklumat dapat terus di akses kedalam sistem.
iii.
Meningkat kemahiran guru dan murid dalam penggunaan ICT
Penggunaan ICT dalam proses PdP amat penting kerana ia dapat
meningkatkan kemahiran guru dan murid. Melalui penggunaan ICT dalam proses
pengajaran dan pembelajaran pelajar akan didedahkan dengan pelbagai alatan dan
bahan mengenai ICT seperti komputer, LCD, CD, pendrive, hardware, software,
internet dan sebagainya. Semua benda yang berkenaan dengan ICT mempunyai
berbagai fungsi dan kegunaannya yang tersendiri dalam menjalani proses
pengajaran dan pembelajaran disekolah. Hal ini demikian kerana melalui
penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran guru dan pelajar akan lebih
menguasai teknologi-teknologi terkini yang dapat membantu dalam memahami setiap
subjek yang dipelajari serta menyimpan, memproses dan merekod setiap maklumat
yang diperolehi. Kemahiran dalam menggunakan ICT ini mampu memberi nilai tambah
kepada guru agar dapat menggunakannya untuk menyampaikan ilmu kepada pelajar
agar ianya mudah untuk di fahami.
iv.
Guru dapat menambah pengetahuan mengenai ICT.
Guru juga dapat menambahkan pengetahuan mengenai sistem ICT
melalui pengalaman yang diperolehi semasa menjalankan proses pengajaran
tersebut. Hal ini kerana semasa proses PdP guru dan murid akan saling
berinteraksi tentang apa yang dipelajari serta bertukar pendapat mengenai
keberkesanan menggunakan sistem ICT ini disamping memberi cadangan bagi
meningkatkan lagi kualiti penyampaian. Melalui cara ini guru dan pelajar akan
berusaha lagi menambahkan pengetahuan mengenai teknologi ICT ini. Dalam era
dunia tanpa sempadan ini guru dan pelajar perlu menggunakan setiap teknologi
yang ada agar tidak ketinggalan khususnya di dalam bidang pendidikan yang
banyak menggunakan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pengetahuan
yang mendalam mengenai ICT amat penting bagi guru agar ianya dapat di
aplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaranbagi memudahkan lagi
pemahaman murid.
v.
Mengatasi Masalah Bilangan Murid yang
Ramai
Perisian pengajaran dalam teknologi pendidikan dapat mengatasi masalah
keberkesanan pengajaran sekiranya melibatkan bilangan murid yang ramai. Guru
sememangnya dapat menumpukan pengajaran secara individu sekiranya jumlah murid
adalah kecil. Namun, sekiranya berurusan dengan murid yang ramai, penumpuan
secara individu adalah di luar kemampuan mereka. Guru juga akan dapat bersama
murid di suatu tempat yang sama pada suatu tempoh yang terhad, hal ini juga
menjadi faktor penghalang bagi para guru untuk melakukan penumpuan secara
individu terhadap setiap murid. Masalah ini dapat diatasi dengan penggunaan
perisian pengajaran dalam teknologi pendidikan yang menawarkan kebolehan
menyampaikan maklumat kepada setiap murid secara individu serta menjamin
pencapaian yang baik.
Kepentingan Kepada Murid
Penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP)
banyak memberi manfaat kepada murid-murid khususnya yang di sekolah menengah.
Antaranya adalah seperti berikut:
i.
Membina Kemahiran Kognitif
Menurut
Gagne (1985), murid perlu mengulangi pelajaran beberapa kali untuk memahami
sesuatu konsep pembelajaran. Proses pengulangan yang dilakukan melalui perisian
pengajaran dalam teknologi pendidikan lebih membantu murid mengingati sesuatu
maklumat berbanding proses pengulangan melalui bahan bercetak. Sesuatu maklumat
yang disampaikan dalam bentuk verbal (contoh: lisan dan teks) berserta dengan
bentuk visual (contoh: gambar, animasi dan video) akan meningkatkan lagi kadar
ingatan dan mencapai semula maklumat dari memori.
ii.
Menggalakkan Pembelajaran Kendiri
Keupayaan
menyediakan platform pembelajaran kendiri serta jadual belajar yang sesuai
dengan murid merupakan dua kelebihan perisian pengajaran dalam teknologi
pendidikan yang telah dibuktikan melalui kajian. Pembelajaran kendiri melalui
perisian pengajaran adalah lebih baik berbanding kaedah tradisi, di mana
melalui pembelajaran kendiri ini murid boleh mengawal pembelajaran berdasarkan
tahap kemampuan serta kesesuaian mereka.
iii.
Menjadikan Pembelajaran Aktif
Perisian
pengajaran dalam teknologi pendidikan mempunyai kelebihannya dari sudut
interaktif yang tidak ada pada media pengajaran lain. Interaktiviti
menggalakkan pembelajaran aktif berlaku dalam kalangan murid pada sebarang
peringkat umur dan komputer adalah satu-satunya media yang mempunyai potensi
ini. Semakin dinamik interaktiviti, semakin aktif proses pembelajaran akan
berlaku. Melalui pembelajaran aktif, banyak kelebihan dapat dicapai seperti
menarik tumpuan murid, membina ingatan jangka panjang, pembelajaran lebih
pantas dan peningkatan motivasi belajar.
iv.
Menggalakkan Pembelajaran Yang Menghiburkan
Elemen
multimedia terutamanya animasi telah menjadikan pembelajaran berasaskan
perisian pengajaran dalam teknologi pendidikan itu sesuatu yang menghiburkan
dan menjanjikan pelbagai kemudahan yang tidak pernah terfikir oleh manusia
sebelum ini serta tidak membosankan (Jamalludin, Baharudin & Zaidatun,
2001; ChanLin, 2000). Penerapan nilai hiburan yang tidak berlebihan dalam
pendidikan sebenarnya akan memberi kesan yang baik terhadap proses pengajaran
dan pembelajaran asalkan ianya tidak menganggu pembelajaran.
v.
Mempelbagaikan Latar Belakang dan Kaedah Belajar
Perisian
pengajaran dalam teknologi pendidikan membolehkan penyampaian isi pelajaran
kepada murid dalam bentuk yang mudah difahami dan lebih menarik berbanding buku
atau media lain dan mampu memenuhi strategi belajar yang bervariasi. Setiap
murid mempunyai corak pembelajarannya yang tersendiri. Pengajaran secara
tradisi tidak dapat memenuhi masalah corak pembelajaran yang berbeza ini. Namun
perisian pengajaran dalam teknologi pendidikan kini dapat memberikan segala
kemudahan ini kepada murid.
vi.
Melibatkan Lebih Daripada Satu Deria
Pendidikan
menerusi perisian pengajaran dalam teknologi pendidikan akan menggerakkan
setiap deria murid untuk terlibat sama dalam proses pembelajaran. Hal ini
bermaksud, deria penglihatan, pendengaran, sentuhan dan minda seseorang murid
itu akan tertumpu dan terlibat secara aktif dalam proses tersebut. Penglibatan
lebih daripada satu deria membawa impak positif terhadap proses pembelajaran.
Pembelajaran yang menggunakan satu deria sahaja adalah kurang berkesan
berbanding dengan pembelajaran yang menggunakan pelbagai deria.
vii.
Menjimatkan Masa Pembelajaran
Perisian
pengajaran dalam teknologi pendidikan dapat menjimatkan masa pembelajaran
seseorang murid. Banyak dapatan kajian mendapati penggunaan perisian pengajaran
dalam teknologi pendidikan mampu mengurangkan tempoh pembelajaran murid jika
dibandingkan dengan kaedah tradisi.
viii.
Menggalakkan Persekitaran Pembelajaran Positif
Penggunaan
tekonologi pengajaran yang berkesan dapat merangsang persekitaran pembelajaran
yang positif (berkesan) dan dapat menarik minat murid. Penggunaan teknologi
terkini seperti penggunaan laptop, tayangan slaid dapat meransang perhatian
murid secara optimum jika dilaksanakan dengan sistematik. Terdapat pelbagai
pendekatan pembelajaran yang dapat dilaksanakan di dalam kelas dengan
mengunakan teknologi pendidikan bagi menjana persekitaran pembelajaran yang
berkesan.
Kesimpulannya, perubahan global
menuntut bidang pendidikan kita turut menyahut cabaran semasa. Penggunaan ICT
di dalam bilik darjah telah merubah senario pengajaran dan pembelajaran.
Persekitaran pembelajaran diberi sentuhan bagi memenuhi keperluan teknologi
semasa. Teknologi maklumat memainkan peranan yang amat penting kepada
perkembangan pembelajaran murid. Melalui teknologi, guru-guru memperoleh banyak
bahan dan maklumat yang dapat
meringankan tugas guru dan dapat menjalankan pengajaran dengan lebih berkesan.
Dalam PdP bahasa Melayu yang menarik dan
efisien memerlukan setiap guru menguasai
ilmu dalam teknologi maklumat supaya murid mendapat kesan positif dan
mengelakkan kesan negatif.
Rujukan
Mook
Soon Sang (2003). Pedagogi untuk Kursus
Diploma Perguruan Semester 5. Selangor:
Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Mok Soon Sang (1997). Pedadogi 2: Pelaksanaan Pengajaran. Selangor: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Mok Soon Sang (2011). Pedagogi untuk Pengajaran-Pembelajaran. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Noraini Idris dan Shuki Osman
(2009). Pengajaran dan Pembelajaran:
Teori dan Praktis. Kuala Lumpur:
Perpustakaan Negara Malaysia.
Sulaiman Ngah Razali (2002). Pedagogi Teori dan Praktik. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Suppiah Nachiappan (2012). Pembelajaran dan Perkembangan Pelajar. Kuala Lumpur: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Sulaiman Md. Yassin, Mohd Salleh
Lebar dan Azlina Abu Bakar (2002). Komunikasi dalam Pengajaran dan Kepimpinan
Pendidikan. Shah Alam: Karisma Production
Sdn. Bhd.
Yusup
Hashim (1998). Teknologi Pengajaran.
Shah Alam: Siri Pendidikan Fajar Bakti.
No comments:
Post a Comment